Guides


4 rodzaje falownik贸w - jakie s膮 rodzaje falownik贸w

4 rodzaje falownik贸w - jakie s膮 rodzaje falownik贸w

Precyzyjne dostosowanie parametr贸w pracy maszyny stanie si臋 mo偶liwe dzi臋ki odpowiednio dobranym falownikom. Wyst臋puj膮 one na rynku w kilku wersjach, kt贸re warto dopasowa膰 do konkretnych zastosowa艅 i parametr贸w silnik贸w.

Co to jest falownik?

Zanim jednak przejdziemy do przedstawiania dost臋pnych typ贸w tych urz膮dze艅, warto pokr贸tce je scharakteryzowa膰. Falowniki (w automatyce zwane r贸wnie偶 jako przemienniki) to elementy odpowiadaj膮ce za sterowanie pr臋dko艣ci膮 wirowania silnik贸w pr膮du przemiennego. Nale偶y dobiera膰 je do parametr贸w pracy obs艂ugiwanego silnika.

Zasada dzia艂ania falownika wydaje si臋 prosta. Urz膮dzenie zmienia napi臋cie przemienne na sta艂e, a nast臋pnie ponownie na zmienne, tyle 偶e o innej cz臋stotliwo艣ci. Pozwala to na skuteczn膮 regulacj臋 pr臋dko艣ci silnika, nawet do wielokrotno艣ci pr臋dko艣ci znamionowej.

Typy falownik贸w 鈥 kt贸ry wybra膰?

Jak mo偶na si臋 domy艣li膰, r贸偶ne rodzaje silnik贸w sprawiaj膮, 偶e przed ostatecznym wyborem trzeba sprawdzi膰, do jakiej jednostki falownik zosta艂 przystosowany. Zakup 鈥瀗a 艣lepo鈥 mo偶e okaza膰 si臋 gro藕ny nie tylko ze wzgl臋du na nieprawid艂ow膮 prac臋 silnika, ale tak偶e na ewentualno艣膰 jego uszkodzenia. Poni偶ej przedstawiamy cztery najwa偶niejsze rodzaje falownik贸w, z kt贸rych nale偶y wybra膰 ten najlepszy.

  • Falowniki do silnik贸w jednofazowych 鈥 urz膮dzenia tego typu pos艂u偶膮 do obs艂ugi silnik贸w wyposa偶onych w jedno uzwojenie g艂贸wne i pomocnicze oraz kondensator odpowiedzialny za przesuwanie faz (s膮 to tak zwane silniki asynchroniczne). Z tego te偶 wzgl臋du falownik tego typu sprawdzi si臋 w urz膮dzeniach o stosunkowo niewielkiej mocy (maksymalnie oko艂o 1 kW) 鈥 b臋d膮 to na przyk艂ad wentylatory.

Warto podkre艣li膰, 偶e falownik do silnik贸w jednofazowych to nie to samo, co falownik zasilany jednofazowo. W pierwszym przypadku mamy bowiem do czynienia z urz膮dzeniami z jedn膮 faz膮 na wyj艣ciu, natomiast falownik jednofazowy ma na wyj艣ciu trzy fazy.

  • Falowniki do silnik贸w tr贸jfazowych 鈥 stosowane bardzo cz臋sto w automatyce, g艂贸wnie ze wzgl臋du na poziom ich rozbudowania. Falownik tego typu bardzo cz臋sto jest wyposa偶ony w regulator PID oraz system sterowania wektorowego. Do tego doj艣膰 mo偶e jeszcze obs艂uga protoko艂u Modbus RTU, filtry EMC, automatyczna regulacja napi臋cia AVR i wiele wi臋cej.

Falowniki do silnik贸w tr贸jfazowych dziel膮 si臋 na dwie kategorie. W pierwszej znajdziemy falowniki jednofazowe, czyli zasilane z jednej fazy 230 VAC (na wyj艣ciu korzysta z 3 faz o napi臋ciu 230V), a w drugiej falowniki tr贸jfazowe, zasilane z trzech faz 400 VAC. Drugi typ stosowany jest do wsp贸艂pracy z bardzo mocnymi silnikami, nawet do 500 kW.

  • Falowniki wektorowe 鈥 cenione ze wzgl臋du na zdolno艣膰 utrzymania sta艂ej warto艣ci momentu obrotowego silnika. Co wa偶ne 鈥 w pe艂nym zakresie regulacji. Falownik wektorowy oddzielnie steruje strumieniem i momentem uzwojenia. Takie urz膮dzenia mog膮 pracowa膰 r贸wnie偶 w trybie skalarnym. W przypadku trybu wektorowego, konieczna jest autokonfiguracja i wprowadzenie parametr贸w silnika.

W zale偶no艣ci od modelu, falowniki wektorowe s膮 sterowane bezczujnikowo (obliczanie pr臋dko艣ci obrotowej nast臋puje na podstawie modelu matematycznego silnika) lub ze spr臋偶eniem zwrotnym (pomiar aktualnej pr臋dko艣ci, kt贸r膮 analizuje enkoder).

  • Falowniki skalarne 鈥 w przeciwie艅stwie do modeli wektorowych, nie zapewniaj膮 tak dok艂adnej regulacji pr臋dko艣ci obrotowej, dlatego stosuje si臋 je zazwyczaj w silnikach o niewielkiej mocy. Do zalet sprz臋t贸w trzeba doda膰 utrzymywanie sta艂ego stosunku mi臋dzy napi臋ciem skutecznym a cz臋stotliwo艣ci膮 silnika. Do jednego falownika skalarnego mo偶na pod艂膮czy膰 kilka silnik贸w.

Jaki falownik wybra膰?

To oczywi艣cie zale偶y od rodzaju obs艂ugiwanych silnik贸w. Nale偶y sprawdzi膰 ich specyfikacj臋 鈥 szczeg贸lnie wa偶ne b臋d膮 takie parametry jak obci膮偶enie, moc, napi臋cie zasilaj膮ce, pr臋dko艣膰 obrotowa oraz rodzaj po艂膮czenia. Nie mo偶na zapomnie膰 te偶 o sposobie komunikacji i dost臋pnych wej艣ciach oraz wyj艣ciach. Analiza tego typu danych jest kluczowa dla skutecznego dopasowania falownika do silnika.