Poradniki


Rodzaje softstartów, zasada działania

Rodzaje softstartów, zasada działania

Softstarty dzięki prostej konstrukcji i dużych możliwościach nadają się do wielu zastosowań. Są urządzeniami niezawodnymi, a ze względu na niskie wymagania konserwacyjne także opłacalnym rozwiązaniem wydłużającym żywotność silników elektrycznych.

Układ rozruchu i sterowania – rola falownika i softstartu

Decyzję o zastosowaniu softstartów lub falowników należy podjąć w zależności od potrzeb. Ponadto ważnymi aspektami są również wymagania mechaniczne systemu, zgodność z obowiązującymi normami, niezawodność układu napędowego oraz poprawa efektywności energetycznej. W przypadku zastosowań wymagających dużej mocy, gdy nie jest wymagana ciągła kontrola przyspieszenia, momentu obrotowego i prędkości, bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest softstart. Jego zaletą jest kompaktowość, ponieważ zajmuje on niewiele miejsca, oraz niski koszt początkowy. Te aspekty sprawiają, że softstarty są tak popularne w wielu branżach i zastosowaniach. Stosowany jest wszędzie tam, gdzie wymagany jest miękki rozruch silników elektrycznych.

Najprostszy softstart 1-fazowy jest zasilany z jednej fazy o napiÄ™ciu 230 VAC i ma wyjÅ›cie 1-fazowe 230 V. Jest on używany do zastosowaÅ„ z maÅ‚ymi silnikami o mocy do 2,2 kW i napiÄ™ciu znamionowym 230 V. Z kolei falownik (softstart) 3-fazowy jest zasilany trzema fazami 3×400 VAC. Na wyjÅ›ciu urzÄ…dzenia znajdujÄ… siÄ™ również trzy fazy o napiÄ™ciu 400 V. Użytkownik ma możliwość pracy w wiÄ™kszym zakresie mocy, który zwykle wynosi od 0,7 kW nawet do 500 kW. 

Softstart — schemat działania

Softstart) to sposób sterownika silnika, który Å‚Ä…czy w sobie funkcje rozruchu silnika, Å‚agodnego zatrzymania, oszczÄ™dzania energii przy niskim obciążeniu i wiele innych funkcji bezpieczeÅ„stwa. Jego głównym elementem jest trójfazowy tyrystor równolegÅ‚y oraz elektroniczny obwód sterujÄ…cy poÅ‚Ä…czony szeregowo miÄ™dzy źródÅ‚em zasilania a sterowanym silnikiem. Obecnie wiele elektronarzÄ™dzi nie jest wyposażonych w ukÅ‚ad Å‚agodnego rozruchu. NarzÄ™dzia takie sÄ… wyzwalane przez silne wstrzÄ…sy, co prowadzi do zwiÄ™kszonego zużycia Å‚ożysk, przekÅ‚adni i wszystkich innych ruchomych części. Softstart do elektronarzÄ™dzi ogranicza udar prÄ…dowy i eliminuje zakłócenia, takie jak spadki napiÄ™cia w sieci zasilajÄ…cej, które mogÄ… wystÄ…pić po wÅ‚Ä…czeniu urzÄ…dzenia. DziÄ™ki temu nie wystÄ™pujÄ… w nich przeciążenia ani nagÅ‚e zakłócenia, co tym samym zapobiega ich uszkodzeniom.  Pozwala to uniknąć ryzyka awarii lub trwaÅ‚ego uszkodzenia silnika.

Softstarty są zalecane w szczególności do zastosowań, w których wymagane jest kontrolowane przyspieszenie silnika z ograniczeniem momentu obrotowego do prędkości nominalnej. Ograniczają one prąd rozruchowy, a tym samym moment przełączania poprzez zmniejszenie napięcia silnika. W ten sposób zmniejsza się obciążenie momentu obrotowego mechanicznego układu napędowego w porównaniu z bezpośrednim przełączaniem i niekontrolowanym rozruchem silnika. Zakres ich stosowania obejmuje na przykład napędy taśmowe i schody ruchome, które wymagają nieprzerwanej, bezstopniowej regulacji prędkości oraz ograniczania momentu obrotowego podczas rozruchu i zatrzymywania.

Falownik zapewniający większą oszczędność energii

Falownik zmienia jednocześnie częstotliwość wyjściową i napięcie wyjściowe. Dlatego też może on uruchamiać silnik przy niższym prądzie rozruchowym, a jednocześnie zwiększać moment rozruchowy silnika do momentu maksymalnego, co oznacza, że falownik jest w stanie uruchomić duże obciążenie. Chociaż opcja ta jest początkowo droższa od softstartu, w dłuższej perspektywie prowadzi do znacznie większej redukcji kosztów energii, gdy proces produkcyjny wymaga zmiennych parametrów procesu.

Falownik zapewnia również zgodność z przepisami UE dotyczącymi efektywności energetycznej i umożliwia uzyskanie ogromnych oszczędności kosztów operacyjnych w całym okresie eksploatacji instalacji dzięki znacznie niższemu zużyciu energii. Kolejną zaletą wyboru falownika jest możliwość sterowania prędkością z płynnym przyspieszaniem w całym zakresie pracy silnika. Dzięki temu silnik zapewnia wysoki moment obrotowy nie tylko przy rozruchu, ale także przy wszystkich prędkościach.

Softstart a falownik — do kontroli prędkości obrotowej silników prądu przemiennego

Przyspieszenie obracającego się silnika do prędkości roboczej przy pełnym napięciu sieciowym powoduje wysoki prąd rozruchowy. Ponieważ moment obrotowy trójfazowych silników indukcyjnych zwykle dostosowuje się analogicznie do krzywej rozruchu silnika, podczas rozruchu może wystąpić nadmierny moment obrotowy, który wpływa na elementy mechaniczne układu napędowego, skracając ich żywotność i ostatecznie prowadząc do powstania przedwczesnej awarii. Zapobiegać temu mogą zarówno softstarty, jak i falowniki, które mogą być wykorzystywane do ochrony ważnych systemów i wydłużenia żywotności silników elektrycznych oraz elementów mechanicznych, takich jak sprzęgła i łożyska napędzanych maszyn. W obu przypadkach jest to możliwe dzięki obniżonemu napięciu, co umożliwia płynny rozruch silników elektrycznych z kontrolowanym momentem obrotowym. Różnica między tymi dwiema technologiami polega na sposobie sterowania silnikiem.