Poradniki


Pracujesz zdalnie? Oto rozwiązania, które zwiększą komfort Twojej pracy

Pracujesz zdalnie? Oto rozwiązania, które zwiększą komfort Twojej pracy



Jeszcze kilkanaście lat temu praca zdalna była terminem dość abstrakcyjnym, a wykonywanie obowiązków służbowych w takim systemie było zarezerwowane wyłącznie dla określonej i uprzywilejowanej grupy zawodowej. Jednak, to co kiedyś było czymś w rodzaju eksperymentu, dziś stało się codziennością. Obecnie model pracy zdalnej i hybrydowej jest powszechnie stosowany w wielu zawodach, a praca umysłowa, szczególnie w modelu zdalnym, jest bardzo wymagająca. Warto więc zadbać o odpowiednie warunki oraz narzędzia do pracy zdalnej. Tylko właściwe rozwiązania zapewnią nie tylko komfort, ale i efektywność pracy.








Przede wszystkim odpowiednie światło, mikroklimat i stanowisko pracy

Praca w domu to często samotne zmaganie się z trudami dnia codziennego. Nie musi jednak tak wcale być, o ile zaopatrzymy się w odpowiednie akcesoria do pracy zdalnej. Bez względu na to, gdzie wykonujemy obowiązki służbowe, zawsze warto zwiększać swój komfort osobisty.
Stanowisko pracy w prywatnym domu ma ogromne znaczenie dla jakości prowadzonych czynności. Optymalne oświetlenie w porze wieczornej, brak nadmiaru światła słonecznego w dzień, dobre zaciemnienie, gdy tego potrzeba, a także ulokowanie biurka w odpowiednim miejscu, to kwestie priorytetowe dla efektywności i wygody pracy zdalnej.



Temperaturowy komfort termiczny


Przede wszystkim warto zapewnić sobie odpowiedni komfort termiczny, sprawdzając, czy termostat lub głowica termostatyczna przy grzejnikach w danym pomieszczeniu są ustawione na odpowiednią wartość.
Nie zalecamy podnoszenia temperatury na termostacie do najwyższego poziomu, nawet w sytuacji chwilowego chłodu w pomieszczeniu, ponieważ prowadzi to do znacznych strat energii. Jeżeli ustawimy temperaturę na maksimum to, oczywiście, osiągniemy ją w ciągu 30 minut, jednak po dłuższym okresie czasu zacznie robić się zapewne "za gorąco", co w konsekwencji pociągnie za sobą konieczność otworzenia okien w celu schłodzenia pomieszczenia. Aby tego uniknąć, sugerujemy stopniową zmianę temperatury, aż do momentu znalezienia optymalnego ustawienia. Dodatkową nagrodą będą korzyści związane z większą efektywnością energetyczną instalacji.
Można również zdać się na zaawansowaną elektronikę i nowoczesne udogodnienia pracy zdalnej, wyposażając swoje mieszkanie w regulatory, które mają wbudowane czujniki temperatury. Czujniki te mierzą temperaturę, która następnie jest porównywana z ustawioną wartością na regulatorze. Na tej podstawie regulator decyduje (w zależności od wybranego trybu działania) o włączeniu lub wyłączeniu ogrzewania lub chłodzenia, aby utrzymać w pomieszczeniu zadaną temperaturę. Godne uwagi są przede wszystkim naścienne regulatory temperatury oraz urządzenia z programatorami czasowymi, zwłaszcza jeżeli dysponujemy np. ogrzewaniem podłogowym. Zaletą tych urządzeń jest m.in. możliwość dostosowania temperatury w domu do naszego trybu życia. Możemy ustawić harmonogram temperatury na cały tydzień - przyjemne ciepło wieczorem i rano, a na czas pracy optymalny dla nas mikroklimat termiczny.



Oświetlenie pod pełną kontrolą


Praca zdalna niesie za sobą szereg korzyści. Możemy przebywać dłuższy czas we własnej, znanej nam dobrze przestrzeni i nie wiąże nas żaden formalny ubiór. Prywatny dom nie jest z zasady przeznaczony do wykonywania typowej pracy biurowej, a zatem nie jest również do takich czynności odpowiednio przygotowany. Warto więc zadbać w nim w głównej mierze o optymalne oświetlenie. Dzięki zachowaniu standardów płynących z norm oświetleniowych oraz wdrażając właściwe narzędzia do pracy zdalnej, jesteśmy w stanie uczynić z domowego kieratu nieco bardziej profesjonalną przestrzeń do pracy.
Podczas tzw. home office bardzo ważny jest dostęp do światła słonecznego. Zazwyczaj wystarczy ustawić biurko z laptopem przed oknem. W ten sposób światło słoneczne dostarcza dobre kontrastowanie przedmiotów i łatwy odczyt informacji z ekranu komputera. Należy pamiętać również, że światło słoneczne doskonale reguluje gospodarkę hormonalną, pozwala zachować dobre samopoczucie, niweluje zmęczenie oraz chroni wzrok przed krótkowzrocznością.



Jednak nadmiar światła słonecznego może również utrudnić możliwość pracy z komputerem. Potrzebna jest wówczas odpowiednia regulacja przestrzeni dostępu słońca do wnętrza. Wykorzystuje się w tym celu rolety, markizy lub żaluzje. Można sobie jeszcze bardziej ułatwić życie, stosując elektroniczne gadżety do pracy zdalnej w postaci sterowników do rolet. Urządzenia te mogą być wykorzystane do sterowania elektrycznymi silnikami w roletach czy żaluzjach, znajdując zastosowanie w systemach przewodowych i zdalnych obsługiwanych przez aplikacje w smartfonach lub za pomocą pilota. Nie ma wówczas potrzeby za każdym razem wstawać od biurka, aby poprawić roletę, gdyż możemy to zrobić zdalnie.
Sterowniki do rolet https://www.fif.com.pl/pl/26-sterowniki-rolet to idealna propozycja szczególnie dla osób, które nie sÄ… zainteresowane zaawansowanÄ… automatykÄ…, a szukajÄ… jedynie prostego sterowania roletami w rozsÄ…dnej cenie. Takie udogodnienia pracy zdalnej to doskonaÅ‚e rozwiÄ…zanie wpÅ‚ywajÄ…ce na jeszcze wiÄ™kszy komfort pracy w domu!



Przestrzeń robocza


Niezbędny sprzęt do pracy zdalnej to biurko, którego odpowiednie ustawienie w pomieszczeniu z oknem jest kluczem do sukcesu. Gdy okno będzie znajdowało się na wprost nas, można przysłonić sobie dostęp do światła słonecznego za pomocą wspomnianych już rolet lub żaluzji, wykorzystują w tym celu zdalne sterowniki. Może to jednak ograniczyć widoczność w pomieszczeniu zamkniętym, przez co konieczne będzie użycie sztucznego oświetlenia. Jeżeli jednak biurko zostanie ustawione tyłem do okna, wówczas promienie słoneczne będą odbijały się w ekranie monitora komputera, uniemożliwiając jakąkolwiek pracę z tym narzędziem. Gdzie w takim razie powinno znajdować się stanowisko pracy? Optymalne rozwiązanie to biurko ustawione bokiem do okna.
Biurko nie powinno być niższe niż 72 cm. Właściwa wysokość to taka, przy której monitor komputera ustawiony jest na wysokości oczu. Osoby wysokie będą zapewne potrzebowały biurka z blatem na wysokości 76-78 cm, a nawet 80-85 cm. Dodatkowo, praktycznym rozwiązaniem będzie zamontowanie rolety, żaluzji lub plisy. Osłony okienne można przecież opuścić do preferowanej wysokości i w ten sposób regulować ilość wpadającego światła.