Falowniki i softstarty Jest 36 produktów.

Falowniki prądu jednofazowe i trójfazowe - softstarty

Falowniki są urządzeniami przeznaczonymi do sterowania prędkością wirowania silników prądu przemiennego.

Jaka jest zasada działania falowników?

Są to zaawansowane urządzenia elektroniczne, które dokonują najpierw zamiany przemiennego napięcia na napięcie stałe, a następnie przekształcają je z powrotem na napięcie przemienne o innej częstotliwości. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest regulacja prędkości silnika praktycznie od zera do wielokrotności prędkości znamionowej.

Czytaj więcej >>


Filtry

Włączone filtry:
    Napięcie wejściowe
    Prąd wejściowy
    Napięcie wyjściowe
    Prąd wyjściowy
    Maksymalna moc silnika
    na stronę
    Pokazuje 13 - 24 z 36 elementów
    Pokazuje 13 - 24 z 36 elementów

    Oczywiście są to wartości w pewnym stopniu teoretyczne. Konstrukcja silnika powoduje, że podczas pracy przy bardzo niskich lub wysokich prędkościach spada użyteczny moment napędowy. Nowoczesne falowniki wyposażone w funkcję tzw. sterowania wektorowego umożliwiają częściowe obejście tego problemu. Dzięki zaawansowanym modelom matematycznym i dokładnej identyfikacji parametrów silnika możliwe jest osiągnięcie pełnego momentu napędowego począwszy od prędkości bliskiej zeru, do wartości 150-200% prędkości znamionowej. Pamiętać jednak należy, że praca w tak ekstremalnych warunkach powoduje przepływ dużych prądów przez silnik, co z kolei wymaga znacznego rozbudowania układów chłodzenia silnika. W praktyce przyjmuje się, że bezpieczna dla silnika jest praca w zakresie 25 – 125% prędkości znamionowej.

    Zastosowanie falowników

    Oprócz podstawowej funkcjonalności związanej z regulacją prędkości silnika falowniki dysponują możliwościami poprawy i automatyzacji pracy napędu. Wymienić tutaj należy przede wszystkim możliwość płynnego rozbiegu i hamowania silnika. Z jednej strony ogranicza to związane z rozruchem udary prądowe, a z drugiej np. dla układów pompowych eliminuje hałas związany z uderzeniem słupa wody. Bardzo istotną rolę odgrywają również układy zabezpieczające kontrolujące pracę silnika, dzięki którym można wyeliminować konieczność stosowania dodatkowych zabezpieczeń silnikowych. Z funkcji aplikacyjnych często znajdują zastosowanie wbudowane w falownik regulatory PID umożliwiające prostą realizację np. układu regulacji ciśnienia. Jedną z charakterystycznych cech falowników F&F jest obecność funkcji PLC, która umożliwia zbudowanie sekwencji zadań realizowanych automatycznie przez falownik. Każdy krok takiej sekwencji oznacza uruchomienie silnika na pracę w zadanym kierunku, przez określony czas, z zadaną prędkością i z ustawionym czasem przyspieszania oraz hamowania.

    Jaki falownik wybrać?

    Poszukując właściwego falownika należy zwrócić uwagę na kilka zasadniczych kwestii:

    Typ sterowanego silnika.

    Silniki prądu przemiennego mogą występować zarówno w postaci jednofazowej (głównie napędy małej mocy, np. w wiertarkach, szlifierkach, wentylatorach, pompach cyrkulacyjnych, itp.) oraz trójfazowej. Oferta F&F obejmuje zarówno falowniki przeznaczone dla silników jednofazowych (seria FA-1F) oraz dla silników trójfazowych (miniaturowe falowniki FA-1LS/FA-3HS i standardowe FA-1LX, FA-3HX, FA-3X). W przypadku sterowania silnikami 1-fazowymi dodatkowym ograniczeniem jest konieczność przebudowy połączeń silnika, stąd falowniki takie można zastosować wyłącznie dla silników, które mają wyprowadzone w puszce montażowej końce obu uzwojeń i kondensator rozruchowy.

    Dostępne zasilanie.

    Falowniki występują zarówno w wersji zasilanej napięciem 1-fazowym 230V (FA-1F, FA-1LS, FA-1LX) , jak i 3-fazowym 400V (FA-3HS, FA-3HX, FA-3X). Pierwsze z tych rozwiązań dostępne jest tylko dla niewielkich mocy (do kilku kW), a na wyjściu takich falowników pojawia się napięcie o wartości 3x230V. W praktyce oznacza to konieczność zastosowania silnika o takim właśnie napięciu zasilania lub dla typowego silnika 230/400V - przełączenie uzwojeń na układ „gwiazda".

    Moc falownika.

    Następnym krokiem, który należy wykonać przed zakupem falownika, jest oszacowanie mocy, jaka będzie potrzebna do zasilenia naszego silnika. W tym celu najlepiej posłużyć się tabliczką znamionową silnika i odczytać z niej znamionową moc. Na tej podstawie należy dobrać falownik, który gwarantuje dostarczenie odpowiedniej ilości mocy i prądu (prąd jest istotniejszym z parametrów na które należy zwracać uwagę). W przypadku, gdy spodziewamy się trudnych warunków pracy, takich jak częste i ciężkie rozruchy, to warto rozważyć przewymiarowanie falownika (czyli np. w miejsce falownika 4kW kupić falownik 5.5 kW).